Reggio Emilia-filosofin inspirerar vårt arbetssätt

Grundtanken bakom denna pedagogiska filosofi är att utmana barns tänkande och att stimulera ett kreativt och skapande arbetssätt inom förskolan. Barn har hundra sätt att uttrycka sig på. Alla dessa uttryckssätt använder barnen för att förstå sig själva och tolka världen. Genom att erbjuda så många sätt som möjligt får barnen tilltro till sin egen förmåga.

Pedagogernas förhållningssätt innebär att vi ser barnet som kompetent, nyfiket och med en stor vilja att lära. Vår roll handlar mycket om att stötta, utmana och få barnen att ta hjälp av varandra. Vi lär av och med varandra. Barn är inte på ett visst sätt utan de formas utifrån den miljö de vistas i och utifrån hur de blir bemötta.

Våra ställningstaganden utifrån Reggio Emilias filosofi

Barnet skall få forma och gestalta sin egen förståelse av världen, sin egen kunskap, liksom sin egen identitet och livsstil. Det kräver förmåga att göra egna val och att argumentera för sin ståndpunkt. Det innebär också ett ökat ansvar för att förverkliga sina möjligheter. Då sker “extraordinära” lärprocesser som är kreativa och undersökande.

Källa: Dahlberg, Moss, Pence: “Från kvalitet till meningsskapande”

Våra ställningstaganden:

  • Att värna vår människosyn, kunskapssyn, syn på lärande och det demokratiska uppdraget.
  • Ett starkt intresse för barnens och barndomens rättigheter. Varje barn ses som en unik medmänniska (subjekt) med demokratisk rätt till likvärdigt bemötande och delaktighet.
  • Förskolan är barnens arena. Den utbildning som erbjuds ska vara meningsfull för varje barn, i samverkan med hemmet.
  • Förskolans miljöer är den tredje pedagogen. Våra miljöer ska vara TILLTALANDE, TILLÅTANDE, TILLGÄNGLIGA, TYDLIGA där vi TILLSAMMANS ges TID för att utvecklas och lära.
  • Lärandet främjas, följs och utmanas i projektform, genom utforskande aktiviteter och gemensamma reflektioner. Barn och medforskande pedagoger formulerar hypoteser som vi tillsammans undersöker, diskuterar och kopplar till det vetenskapligt vedertagna.
  • Att lära tillsammans med andra människor och material i en kreativ miljö och i ett meningsfullt sammanhang kan även bli den högsta formen av individuellt lärande
  • Utbildningen och undervisningen dokumenteras, reflekteras, analyseras och utmanas vidare tillsammans, med pedagogisk dokumentation som arbetssätt
  • Att värna olika perspektiv och motverka hierarkiska idéer (våldsprevention). Var och ens olika perspektiv, tankar och idéer ger bredd och mångfald i hur vi kan tänka, göra och lära (psykisk hälsa).
  • Förskolans olika miljöer bidrar i hög grad till lärandeprocessen och ses därför som “den tredje pedagogen” där de hjälpsamma begreppen är en strategi i relationsskapandet och kommunikationen.
  • Tilltro till “de hundra språken”, och hundra perspektiv. Ett ställningstagande för barnens rätt att utveckla och använda olika språk, metoder och tekniker (även kallat estetiska uttrycksformer) för att uttrycka sig och skapa helhet och mening i sitt lärande. Det innebär också att se och tänka ur hundra perspektiv.

Fritt formulerat utifrån: Göthson, Modern barndom nr3 2009

Förslag på sidor