Skolutveckling och projekt i förskolan

Arbetet i den kommunala förskolan styrs av olika nationella styrdokument. Förutom det arbetar förskolorna med gemensamma kommunala mål och har gemensamt utvecklingsarbete och kvalitetsarbete.

Förskolans logga

Systematiskt kvalitetsarbete

Alla kommunala förskolor och dagbarnvårdare arbetar utifrån samma dokument för planering, utvärdering och uppföljning av prioriterade mål i läroplanen. Syftet är att kvalitetssäkra arbetet i verksamheten.

Kommunala förskolans prioriterade mål hösten 2023/ våren 2024

I Uddevalla kommun har man valt trygghet och studiero samt ökad måluppfyllelse som prioriterade mål för samtliga skolformer under rådande mandatperiod. För förskolan innebär detta att vi sätter fokus på vårt likabehandlingsarbete och jämställdhetsuppdrag samt språkutvecklande arbetssätt.

Trygghet och studiero

Likabehandlingsarbete handlar om att värna om barnens mänskliga rättigheter och att implementera FN:s barnkonvention i förskolan. Barn har ett rättsskydd mot diskriminering och trakasserier som är likvärdigt det som finns för vuxna. Rätten till likabehandling hör till de grundläggande mänskliga rättigheterna. Alla barn i förskolan har samma rättigheter – oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Barnen har också rätt att vistas i förskolan utan att utsättas för trakasserier eller kränkande behandling. Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande. Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften.

Språkutvecklande arbetssätt

Språkutvecklande arbetssätt innebär att personalen har ett förhållningssätt som präglas av medvetenhet kring språk och kommunikation i planerade såväl som spontant uppkomna undervisningssituationer. Samtlig personal skall arbeta för att alla barn utvecklar ett rikt och nyanserat språk och språkliga strategier för att resonera, reflektera och argumentera.

Stärka barns rätt till personlig och kroppslig integritet

Tretton kommunala förskolor och en grundskola arbetade under 2019 och 2020 tillsammans med Hälsokällan i ett projekt för att utveckla arbetssätt med fokus på barns rätt till kroppslig och personlig integritet.

Syftet med projektet var att främja barn och ungas hälsa genom att stärka och utveckla förskolans och skolans arbete med barns integritet, som en del i ett våldspreventivt arbete. Projektet har beviljats medel från Folkhälsokommittén i Västra Götaland.

 

Avsikten med att tidigt lära barn integritet är att de ska respektera andras gränser och känna sig trygga med att sätta egna. Att barnen lär sig att; ”Min kropp är min kropp, den är värdefull och jag bestämmer över den”. Ytterligare en anledning till varför det är viktigt att lära barn integritet är tidig upptäckt av barn som lever med våld. Om vuxna kan upptäcka och stoppa våldet redan i förskolan kan vi rädda barn från en uppväxt präglad av våld och erbjuda hjälp och stöd. Detta är av stor betydelse eftersom våldet ger långtgående konsekvenser.

Handlingsplan för barns integritet

Det övergripande syftet med handlingsplanen är att stödja, uppmuntra och vägleda förskolans personal i arbetet med barns integritet för att värna en trygg och säker förskola i Uddevalla kommun. Vi ser barn som rättighetsbärare, som har rätt till delaktighet, inflytande, integritet och utveckling. Riktlinjerna gäller både vuxna och barns förhållningssätt gentemot varandra för att främja kroppslig och personlig integritet. Handlingsplanen utgår ifrån Sveriges jämställdhetspolitiska mål med särskilt fokus på delmål 6, Barnkonventionen och Lpfö 18.

Läs handlingsplanen

Måltidspedagogiken ökar barns inflytande och delaktighet

Måltidspedagogiken är inte bara en pedagogik som lär barnen pröva nya maträtter utan även ett förhållningssätt som ökar barns inflytande, delaktighet och självkännedom.

Måltidspedagogik handlar om lärandet om och med mat och måltider. Kockar och pedagoger i förskolan arbetar tillsammans i den pedagogiska verksamheten, både teoretiskt och praktiskt, och tar vara på de pedagogiska möjligheter som måltiderna ger.

Med ett helhetsperspektiv på mat och måltider är det enkelt att integrera läroplanens mål, exempelvis språk, motorikträning, matematik och naturvetenskap. Barnen för möjlighet att träna självständighet och tillit till sin egen förmåga.

Metoden grundar sig i: 

  • mat- och måltidskunskap 
  • pedagogik
  • läroplanen för förskolan 
  • nationella folkhälso- och miljömål

Läs mer om måltidspedagogik här

Arbete för social hållbarhet

Förskolans arbete för social hållbarhet står på två huvudsakliga ben: att främja barns psykiska hälsa samt skapa en normkritisk och normkreativ förskola.

Arbetet handlar om att främja barns hälsa och välbefinnande genom ett aktivt och medvetet arbete med att främja och förebygga ojämställdhet, motverka diskriminering, värna om individens rätt till integritet, samt att skapa en hållbar samtyckeskultur med ett salutogent förhållningssätt.

  1. Ökad medvetenhet i arbetet med barns psykiska hälsa samt hur det egna förhållningssättet främjar barns utveckling och hälsa.
  2. Skapa en normkritisk och normkreativ förskola som främjar alla barns hälsa och välbefinnande samt ge förutsättningar för att god och jämlik hälsa ska öka.
  3. Pedagogisk personal skapar förutsättningar för att vårdnadshavare inkluderas i arbetet med social hållbarhet.
  4. Ett förhållningsätt som ökar barnens möjligheter till inflytande, delaktighet och självkännedom.
  5. Barnens möjlighet att delta i demokratiska processer ökar.
  6. Rektorer följer arbetet enhetsvis och rapporterar i det systematiska kvalitetsarbetet och genom kommunens styrmodell
  7. Systematisk samverkan med socialtjänst

Läs vår strategiska jämställdhetsplan

Utvecklingsarbeten

Förutom det kontinuerliga utvecklingsarbetet finns även projekt inom specifika områden. Exempelvis: Aktionsforskning, IKT (informations- och kommunikationsteknik), interkulturellt förhållningssätt, TAKK (Tecken för Alternativ Kompletterande Kommunikation) och Måltidspedagogik.

Uppsats/examensarbete

Ska du skriva uppsats? I vår organisation finns många saker att undersöka. Kontakta oss gärna.

Kontakt

Förskolekontor

Trädgårdsgatan 2

451 31 Uddevalla

Förslag på sidor