Skolutveckling och projekt i förskolan
Arbetet i den kommunala förskolan styrs av olika nationella styrdokument. Förutom det arbetar förskolorna med gemensamma kommunala mål och har gemensamt utvecklingsarbete och kvalitetsarbete.
%20masma98287liten.webp)
Systematiskt kvalitetsarbete
Alla kommunala förskolor och dagbarnvårdare arbetar utifrån samma dokument för planering, utvärdering och uppföljning av prioriterade mål i läroplanen. Syftet är att kvalitetssäkra arbetet i verksamheten.
Kommunala förskolans prioriterade mål hösten 2023/ våren 2024
I Uddevalla kommun har man valt trygghet och studiero samt ökad måluppfyllelse som prioriterade mål för samtliga skolformer under rådande mandatperiod. För förskolan innebär detta att vi sätter fokus på vårt likabehandlingsarbete och jämställdhetsuppdrag samt språkutvecklande arbetssätt.
Stärka barns rätt till personlig och kroppslig integritet
Tretton kommunala förskolor och en grundskola arbetade under 2019 och 2020 tillsammans med Hälsokällan i ett projekt för att utveckla arbetssätt med fokus på barns rätt till kroppslig och personlig integritet.
Syftet med projektet var att främja barn och ungas hälsa genom att stärka och utveckla förskolans och skolans arbete med barns integritet, som en del i ett våldspreventivt arbete. Projektet har beviljats medel från Folkhälsokommittén i Västra Götaland.
Måltidspedagogiken ökar barns inflytande och delaktighet
Måltidspedagogiken är inte bara en pedagogik som lär barnen pröva nya maträtter utan även ett förhållningssätt som ökar barns inflytande, delaktighet och självkännedom.
Måltidspedagogik handlar om lärandet om och med mat och måltider. Kockar och pedagoger i förskolan arbetar tillsammans i den pedagogiska verksamheten, både teoretiskt och praktiskt, och tar vara på de pedagogiska möjligheter som måltiderna ger.
Med ett helhetsperspektiv på mat och måltider är det enkelt att integrera läroplanens mål, exempelvis språk, motorikträning, matematik och naturvetenskap. Barnen för möjlighet att träna självständighet och tillit till sin egen förmåga.
Metoden grundar sig i:
- mat- och måltidskunskap
- pedagogik
- läroplanen för förskolan
- nationella folkhälso- och miljömål
Läs mer om måltidspedagogik här
Arbete för social hållbarhet
Förskolans arbete för social hållbarhet står på två huvudsakliga ben: att främja barns psykiska hälsa samt skapa en normkritisk och normkreativ förskola.
Arbetet handlar om att främja barns hälsa och välbefinnande genom ett aktivt och medvetet arbete med att främja och förebygga ojämställdhet, motverka diskriminering, värna om individens rätt till integritet, samt att skapa en hållbar samtyckeskultur med ett salutogent förhållningssätt.
Utvecklingsarbeten
Förutom det kontinuerliga utvecklingsarbetet finns även projekt inom specifika områden. Exempelvis: Aktionsforskning, IKT (informations- och kommunikationsteknik), interkulturellt förhållningssätt, TAKK (Tecken för Alternativ Kompletterande Kommunikation) och Måltidspedagogik.
Uppsats/examensarbete
Ska du skriva uppsats? I vår organisation finns många saker att undersöka. Kontakta oss gärna.
Kontakt
Förskolekontor
Trädgårdsgatan 2
451 31 Uddevalla
Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00